Expozitii
Expoziție "Bestiar" - Pictor Bogdan Tigan
"Totul este într-o rotație continuă asemenea unui torent" Vaubandhu
"Colecția de lucrări Eternele reîntoarceri pornesc de la conceptul lui Eliade, unde eterna reîntoarcere este folosită ca și cheie de lectură a diferitor ritualuri religioase din diverse culturi, care îl au la bază pe homo religiosus care încearcă prin acestea o regenerare a timpului însuşi, devenind prin ele contemporan cu timpul mitic, cu timpul originar, cu Vârsta de aur.
Deşi am pornit de la acest concept, eterna reîntoarcere, seria aceasta de lucrări se referă mai mult la o reîntoarcere perpetuă a unor obsesii, frici, atitudini, simbolizate prin elemente religioase dar și prin elemente caracteristice fantasticului păgân medieval. Ele sunt folosite în asociere cu diverse personaje pentru a sugera întocmai eterna revenire a unor demoni personali, trăiri, transformări și manifestări individuale care oglindesc, prin ritual, arhetipul lor.
Fie că este vorba de simboluri ale laturii noastre animalice sau malițiozități cu repercursiuni karmice, ele păstrează, din punctul meu de vedere, o importanță majoră în existența noastră contemporană, deși acum le dăm cu totul alte și alte forme.
Văd aceste reprezentări medievale ca pe simboluri ale diferitelor trăsături profund umane, cum ar fi curajul, frica, îndrăzneala, cruzimea și mi s-a părut relevant så le pun în raport cu diverse personaje atemporale care devin oglinzi ale eu-lui constru contemporan.
Problemele pe care cred că trebuie să ni le punem sunt cele legate de cruzimea recurentă, pentru că, dacă într-o anumită perioadă istorică acea cruzime era justificată, după un anumit număr de generații, dacă acea cruzime arhetipală revine să joace un rol important în societate, noi, flind în deplină cunostintă de problemele aferente din trecut, devenim incomparabil mai vinovați de producerea unor atrocități. Deci, toți acești monștri, simboluri ale diverselor noastre patimi, frici, cruzimi, au tendința să revină dar depinde doar de noi cum gestionăm situația în prezent.
Pentru acest proiect am ales să fac pentru fiecare lucrare căte un studiu de dimensiuni mai reduse. Pentru mine realizarea unui studiu pentru o lucrare mai mare reprezintă o etapă esențială în aprofundarea subiectului, mă ajută să mă familiarizez cu tema și lasă loc liber unui grad de spontaneitate și lejeritate aexpresiei plastice
De multe ori studiul ajunge să devină o lucrare în sine și din multe puncte de vedere cele două lucrări sunt ca două fațete ale aceleiași monezi.
Privind lucrurile astfel am putea spune că lucrarea finală este formată din două părți, fiecare incluzând o parte de spirit care celeilalte îi lipsește, fie că e vorba de un detaliu sau o tușă mai liberă sau mai expresivă.
Probabil pentru a înțelege mai bine conceptul fiecărei lucrări privitorul va fi nevoit să contemple ambele tablouri, lucrarea finală fiind ideea care planează între cele două pânze. "
Cele două coordonate spațiale sunt Maramureșul și Delta Dunării, iar coordonatele temporale sunt, pe de-o parte iarna și vara, pe de altă parte, cele trei vârste prin care omul trece: copilăria,maturitatea,bătrânețea.
Artistul ne invită să rememorăm momente pe care le-am trăit în copilărie. Câți dintre noi nu purtăm în suflet teama amestecată cu bucurie când primeam colindătorii cu Capra și Viflaimul,sau asistam la Dansul Ghiavolilor? Câți dintre noi nu mai păstrăm în minte, ca pe o comoară de mare preț, amintirea mâinilor bunicii, frământând aluatul pentru pască? Copilăria, cu tot neastâmpărul și promisiunile ei, porțile începuturilor de drum, fiorul unei iminente atingeri, ce anunță dansul mirilor, sunt tot atâtea aspecte redate de artist cu naturalețe și firesc, cu noslagie și empatie. Este un bun prilej pentru el, să pună în valoare expresivitatea costumelor și obiceiulor de nuntă maramureșene.
Dansul ielelor, în plină vară, în mijlocul pajiștilor de un verde crud, sau înconjurate de ape, transmite fiorul mistic al unui obicei străvechi, ce invoca ploaia și fertilitatea pământului
O secțiune importantă este dedicată jocurilor muncii, prilej de evocare a unor figuri emblematice din lumea satului, bătrânii respectați, ce dețin și transmit tainele tradițiilor: meșterul făuritor de măști, căldărarul, pescarul, dubașul. Efortul susținut cu sudoare, complexitatea actului muncii fizice, dar și bucuria legată de rodul muncii, sunt aspecte măiestrit redate, în secțiunea dedicată arhitecturii improbabile a căpițelor de fân. Este prilejul cu care artistul subliniază legătura omului de la sat cu natura, dar și cu animalele de povară, cu care împarte truda existenței sale, pe de deplin asumate. O panoplie de gânduri, afecțiune, zâmbete, momente de respiro și toropeală este etalată de artist, în relație cu cadrul natural, devenit decor pentru mici întâmplări, cu caracter mistic și repetitiv.
Nu în ultimul rând, secțiunea dedicată caselor de patrimoniu, fie că este vorba despre case modeste de pescari, sau case definitorii pentru peisajele urbane din București, Sibiu,Sighișoara sau Iași, subliniază atmosfera firesc impozantă a arhitecturii, luminii și culorilor ce alcătuiesc spațiul nostru vital.
Iată, așadar, o serie de lucrări ce ne aduce în atenție lucruri cu adevărat importante, menite să ne păstreze aproape de noi înșine și de valorile care ne-au fost transmise de generații, între care credința, iubirea față de aproapele nostru, dar și față de tot ce ne înconjoară, respectul față de muncă, sunt doar câteva. Un memento mai mult decât necesar, în aceste vremuri tulburi, pe care le trăim.
Expozitie "Bestiar" – Bogdan Țigan | Galerie lucrari
Întâlnire cu amintiri uitate – Bogdan Țigan
1.800,00 leiPictor: Bogdan Țigan
Dimensiune: 40 x 40 cm
Întâlnire cu amintiri uitate – Bogdan Țigan
2.800,00 leiPictor: Bogdan Țigan
Dimensiune: 70 x 70 cm
Tablouri
Mobilier
Sculptura
Icoane